Połączenie zabytkowego pieca i wkładu kominkowego nie zawsze jest możliwe jednak w wielu przypadkach udaje się pogodzić względy techniczne i estetyczne. Tak też było przypadku pieca z późnosecesyjnych kafli w pięknym szaro-błękitnym kolorze, który ogrzewa przez znaczną część sezonu salon oraz sypialnię nad nim w skromnym „segmencie” w Wieliczce, wystąpił podobny problem z usytuowaniem wkładu i ukryciem jego głębokości. Gdyby wkład stanął przed pionem kominowym, dobudowanym do ściany granicznej (tak jak przewidywał projekt domku), pieco-kominek czy jakakolwiek obudowa wkładu znalazłaby się niepokojąco blisko środka salonu. W tej sytuacji (zmian budowlanych już się nie dało wprowadzić) jedynym wyjściem było ustawienie wkładu (Spartherm MINI Z1) obok pionu kominowego, który w rezultacie „wcina się” w narożnik zabytkowego pieco-kominka stanowiącego obudowę wkładu. Jego bryła prawie w całości mieści się jednak we wnęce między wydatnym ryzalitem, mieszczącym pion kominowy i wentylację, a ścianą elewacyjną. Ze względu na szczupłość miejsca dążyłem do maksymalnego przesunięcia osi symetrii pieco-kominka w lewo, w stronę ryzalitu.
Więcej artykułów o podobnej tematyce znajdziesz w dziale PIECE KAFLOWE.
Wiązało się to z wieloma komplikacjami, np. z wyburzeniem części obudowy komina z pustaków ceramicznych o grubości 10 cm. W zamian wykonano izolację ceramicznej rury komina o minimalnej grubości, zabezpieczoną dodatkowo specjalnie wyprofilowaną blachą, która również odbija promieniowanie cieplne.
Wykorzystany zespół kafli późnosecesyjnych (podstawowe kafle, wysoka baza i rozbudowany gzyms środkowy odwrócony i użyty jako gzyms wieńczący) pochodzi z wytwórni w Skawinie. Powstała ona w 1909 roku i kontynuowała tradycję bardzo znanej wytwórni kafli Józefa Niedźwieckiego z Dębnik (obecnie dzielnica Krakowa). Jako gzyms-półkę, wieńczący dolną część pieco-kominka, użyłem gzymsu środkowego z innego pieca o nieco ciemniejszej barwie, odwróconego i nakrytego współczesnymi płytkami gresu w podobnym kolorze. Jako gzyms środkowy zastosowałem kafle odtworzeniowe, o dekoracji zharmonizowanej z pozostałymi elementami pieca, zamówione specjalnie w odpowiednim kolorze w wytwórni Zygmunta Kuliga w Stalowej Woli.
arch. Andrzej Karbowski
www.zabytki.neostrada.pl