Reklama

PIECOBLOG: Piece w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie

Ta niewielka placówka muzealna, poświęcona kompozytorowi znanemu szerszemu odbiorcy choćby jako autor muzyki do "Roty", mieści się w niewielkiej kamienicy w kwartale starej zabudowy. W tym miejscu usytuowany był dom rodzinny kompozytora...
PIECOBLOG: Piece w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
Piece w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie

Kiedy w roku 2008, przygotowując w Muzeum im. Mikołaja Kopernika we Fromborku konferencję na temat pieców kaflowych w Polskich zbiorach muzealnych, planowałyśmy na jej zakończenie objazd po placówkach muzealnych naszego regionu było oczywiste, że pokazać należy także Salon Muzyczny Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie. Ta niewielka placówka muzealna, poświęcona kompozytorowi znanemu szerszemu odbiorcy choćby jako autor muzyki do "Roty", mieści się w niewielkiej kamienicy w kwartale starej zabudowy. W tym miejscu usytuowany był dom rodzinny kompozytora. Nowowiejski spędził tu dzieciństwo i młodość (1877-1893), a muzyki uczył się w przyklasztornej szkole w niedalekiej św. Lipce. Stąd wyruszył najpierw do Olsztyna, a wkrótce potem w świat... do Berlina, Paryża, Rzymu, Wiednia itd., żeby w 1919 roku osiąść na dobre w Poznaniu (tu też istnieje salon muzyczny jego imienia, współpracujący z tym w Barczewie).

Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej KOMINKI.ORG.

Nowowiejski wciąż obecny jest w regionie, patronując wielu ulicom, placówkom muzycznym i szkołom (my skończyłyśmy Liceum im. Feliksa Nowowiejskiego w Braniewie), a także Olsztyńskiej Filharmonii. Powstała w roku 1920 pieśń O Warmio moja miła uznana została za hymn warmiński.

Muzeum w Barczewie od kilku lat nosi nazwę Salonu Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego, ale sama placówka istnieje od roku 1961, prowadząc działalność wystawienniczą i muzyczno-edukacyjną. Co roku odbywa się tu Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego. Częstym gościem w Barczewie jest pianista Jan Nowowiejski - syn kompozytora i Honorowy Obywatel tego Miasta.

W barczewskim salonie zgromadzono wiele oryginalnych obiektów „pamiętających” życie i twórczość Nowowiejskiego, m.in. fortepian, meble, rękopisy, dokumenty, rzeczy osobiste. Pięknym dopełnieniem wnętrz są piece z końca XIX i początku XX wieku, które co prawda nie towarzyszyły kompozytorowi, ale bardzo prawdopodobne, że wnętrza, które zajmował, ogrzewały podobne egzemplarze. Piece zainstalowano podczas urządzania placówki, a pochodzą z Woryt, Reszla i Olsztyna. Jest ich w sumie siedem, z tego szczególnie interesujący jest zestaw pięciu obiektów na pierwszym piętrze. Należą one do typu powszechnego w latach 1870-1918. Ich bryły złożono z biało-szkliwionych kafli i dużych polichromowanych segmentów kaflowych. Dwa z nich posiadają w licu nastawy umieszczony centralnie kafel, kolejne dwa mają część frontową nastawy wypełnioną dekoracyjnymi kafelkami, najpewniej z Miśni. Najbardziej efektowny jest piąty egzemplarz, w którym wypełnienie lica skrzyni górnej stanowi malowany na kaflach zimowy wiejski obrazek. Dziś takich egzemplarzy nie spotyka się zbyt wiele… Są tu jeszcze dwa skromniejsze piece z lat 30. XX wieku, proste, z kafli brązowo i biało szkliwionych - jeden w pomieszczeniu biurowym, a drugi w sali wystaw czasowych na piętrze.

Atmosferę tego uroczego miejsca tworzą stylowe wnętrza, w których ważną rolę odgrywają kaflowe piece. Podczas pokonferencyjnego objazdu miło było usłyszeć od kolegów z dużych placówek muzealnych, że chcieliby mieć w zbiorach takie egzemplarze, zwłaszcza ten zimowy…

Salon Muzyczny podlega pod Centrum Kultury i Promocji Gminy w Barczewie, którego dyrektorem jest pani Mariola Łukowska. Placówkę prowadzi instruktor programowy Magdalena Łowkiel. Zwiedzanie: wtorek-piątek w godz. 09.00-17.00; sobota 08.00-16.00. Istnieje możliwość umówienia zwiedzania, tel. (89) 674 04 79; kom. 784 228 219


Piec z początku XX wieku z dekoracją eklektyczną i secesyjną, z zimowym wiejskim obrazkiem w nastawie.

Piec z początku XX wieku z dekoracją eklektyczną i secesyjną, z zimowym wiejskim obrazkiem w nastawie.

Dwa piece secesyjne z przełomu XIX i XX wieku, w których lico nastawy wypełniają dekoracyjne miśnieńskie kafelki.

Dwa piece secesyjne z przełomu XIX i XX wieku, w których lico nastawy wypełniają dekoracyjne miśnieńskie kafelki.

Dwa piece secesyjne z przełomu XIX i XX wieku, w których lico nastawy wypełniają dekoracyjne miśnieńskie kafelki.

Dwa piece secesyjne z przełomu XIX i XX wieku, w których lico nastawy wypełniają dekoracyjne miśnieńskie kafelki.

Dwa piece secesyjne z przełomu XIX i XX wieku, w których lico nastawy wypełniają dekoracyjne miśnieńskie kafelki.

Jeden z pieców, z przełomu XIX i XX wieku, z kaflem figuralnym centralnie umieszczonym w nastawie oraz figuralnym zwieńczeniem z przedstawieniem tarczy z orłem Rzeszy Niemieckiej oraz alegorii Zwycięstwa i Męstwa.

Jeden z pieców, z przełomu XIX i XX wieku, z kaflem figuralnym centralnie umieszczonym w nastawie oraz figuralnym zwieńczeniem z przedstawieniem tarczy z orłem Rzeszy Niemieckiej oraz alegorii Zwycięstwa i Męstwa.

Objazd naukowy konferencji Piece kaflowe w zbiorach muzealnych w Polsce, 7 września 2008 r.

Salonem kieruje Magda Łowkiel (tu podczas oprowadzania nas po ekspozycji czasowej, poświęconej instrumentom muzycznym).


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama